
Dvaadvacátý ročník proběhl od 7. do 11. října 2020 v prostoru bývalého konventu Gabriel Loci na pražském Smíchově. Návštěvníkům nabídl rozsáhlou výstavu českého designu od lokálních tvůrců, etablovaných designérů až po špičkové firmy. Tradiční společenské akce, které výstavu každoročně doprovázejí, byly s ohledem na nouzový stav zrušeny a doprovodný program přednášek a diskuzí byl přesunut výhradně do online prostoru. Rozhovory se zajímavými hosty tak nabídl divákům prostřednictvím streamu v reálném čase na sociálních sítích. Poprvé v historii Designbloku měli návštěvníci také možnosti zhlédnout 227 instalací online pomocí 3D prohlídky. Výstava proběhla v plném rozsahu s výjimkou zahraničního programu, jenž letos nemohl být naplněn. Omezení se dotkla také mezinárodní soutěže Diploma Selection, která každoročně vybírá nejlepší diplomové práce v oboru design a móda v Evropě a v jejíž porotě zasedají věhlasní světoví galeristé a kurátoři, letos musela být zrušena.
Po pěti letech na holešovickém Výstavišti pozval Designblok návštěvníky do prostoru bývalého konventu Gabriel Loci. „Po pěti velmi úspěšných letech na pražském Výstavišti, kdy se nám, díky stabilitě prostoru, podařilo dostat Designblok do správného mezinárodního kontextu, jsme se rozhodli pro tento rok tuto kontinuitu přerušit a využít areál bývalého konventu svatého Gabriela v Holečkově ulici jako hlavní výstavní místo. Budova byla původně postavena jako ústav pro výchovu mladých dívek z dobrých rodin. Jedná se o specifickou architekturu v beuronském stylu s mnoha zachovanými prvky. Kontrast historických prostor a současného designu je bezesporu návštěvně i výstavně velmi atraktivní. Tento princip se nám osvědčil i v minulosti, například v Grand hotelu Evropa, továrních halách v Karlíně, nebo Nákladovém nádraží Žižkov,“ uvedla ředitelka Designbloku Jana Zielinski. Unikátní budova bývalého konventu, která se nachází v sousedství zahrady Kinských, byla postavena v letech 1888–1891 dle návrhu benediktinských mnichů, funkci kláštera plnila do roku 1919 a později vlastněná Českou poštou fungovala jako Poštovní muzeum, Poštovní poukázková ústředna nebo Ředitelství pošt Praha. Koncem listopadu 2019 Česká pošta prodala klášter realitní společnosti Cimex Invest.
Designblok každý rok přichází s hlavním tématem, které protíná celou akci a zároveň se objevuje jako motiv v řadě instalací vystavujících. Po tématech Ikony, Dětství, Svoboda, Sport, Jídlo nebo Budoucnost určili organizátoři pro dvacátý druhý ročník téma Vášeň, které jej propojilo skrze jednotlivé instalace, hlavní výstavu i doprovodný program. „Vášeň ve smyslu zaujetí pro stvoření něčeho dokonalého, nádherného. Něčeho, co nás přesáhne a dotkne se nesmrtelnosti. Krása, která přesáhne běžné, obyčejné a stává se nadčasovou a věčnou. Budeme se věnovat zejména spojení současného designu a klasických řemesel, které mají v naší zemi dlouhou tradici,“ vysvětlil kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek.
Na téma Vášeň dále Plecháč zpracoval hlavní výstavu, do které obtiskl svoji osobní vášeň pro motorky. „Mým cílem bylo vdechnout život morálně i technicky zastaralé věci za pomoci šikovných mistrů hned několika řemesel, kteří by se za normálních okolností u jednoho projektu asi nikdy nepotkali. Mistři svého řemesla, kteří vystupují ze své komfortní zóny, pracují na společném cíli a nechávají si nahlížet přímo pod ruce,“ popsal designér Jan Plecháč. V jedné dílně se tak potkal um týmu stavitelů motorek, sedláře, brusiče, ale i šperkaře a ilustrátora.
Letošní ročník byla pro organizátory klíčová podpora lokálních tvůrců a značek v oblasti designu a módy, jejichž výrobní i prodejní příležitosti byly březnovým nouzovým stavem ovlivněny. Programovou novinkou byla výstava Design Helps umístěná ve veřejném prostoru pražské Kampy, která nabídla návštěvníkům návrhy a díla designérů, jejichž prostřednictvím design pomáhá v krizi v oblastech zdravotnictví, sociální péče nebo životního prostředí. Druhou novinkou je program Můj sen, který Designblok vyhlásil na podporu nerealizovaných projektů designérů. „Vzhledem k letošní globální situaci jsme se rozhodli výrazně akcentovat české tvůrce a značky. Máme radost, že jsme mohli designérům splnit sny, na které doposud nebyl čas ani peníze – Můj sen představil díla realizovaná právě díky finanční podpoře Designbloku,“ popsala ředitelka Designbloku Jana Zielinski.
„Po událostech letošního roku se ulétlá střecha Průmyslového paláce z roku 2017 zdá být maličkostí. A přesto Designblok úspěšně proběhl a já pevně věřím, že proběhne také příští rok, děj se co děj. Klobouk dolů organizátorům, kteří se úspěšně zvládli vypořádat s těžkými podmínkami i nestabilní situací a zorganizovali událost takového rozměru i kvality způsobem, díky kterému si ji návštěvníci mohli užít v bezpečí a beze strachu. Můj velký obdiv patří také vystavovatelům, kteří letos nepověsili řemeslo na hřebík, ale naopak do své práce upřeli veškerou energii a že to bylo znát – nové kolekce i instalace byly originální a v mnoha případech by obstály také v mezinárodním měřítku. Designblok předvedl sílu českého designu, která staví na vzájemné podpoře, spolupráci a dlouholeté tradici a dodal mi naději, že ty dobré věci trvají věčně, stejně jako design.“
Patrik Florián, publicista a novinář
Dvaadvacátý ročník Designbloku přijal řadu opatření, aby zachoval maximální bezpečnost veřejnosti i vystavujícím. Počet návštěvníků v expozici byl po celou dobu výstavy striktně limitován tak, aby nedošlo ke shlukování osob. Do prostoru Gabrielu Loci a Musaionu Letohrádku Kinských v průběhu pěti dnů trvání Designbloku zavítalo celkem 15 231 návštěvníků a evidovaných VIP hostů.
Hlavním prostorem letošního Designbloku byl areál Gabrielu Loci na pražském Smíchově. Kromě výstavy v budově bývalého konventu nabídl také unikátní expozice v budově Musaionu Letohrádku Kinských a na venkovní piazzetě. Ve spolupráci s Národním muzeem byl vstup do prostoru Art House v Musaionu pro všechny návštěvníky zdarma. Stejně tak byl vstup zdarma i do všech venkovních instalací a showroomů.
Prostor Gabriel Loci byl rozčleněn do několika sektorů s oddělenými vstupy a východy, z nichž některé měly hrazený vstup, a jiné bylo možné navštívit zdarma. Počet osob současně se nacházejících v jednom sektoru byl striktně limitován. Vystavující byli do placených sektorů A a B rozděleni rovnoměrně, takže v každém z nich bylo možné najít jak výrobce i designéry, módu i šperk. Sektory, které byly přístupné návštěvníkům i bez vstupenky byly Art House v Musaionu Letohrádku Kinských zaměřený na umělecký design a výstav Design Helps na Kampě.
Superstudio bylo umístěno v přízemí a prvním patře budovy Gabrielu Loci. V originálně zpracovaných instalacích byly k vidění novinky z oblasti nábytku, svítidel a bytových doplňků v podání prestižních českých i zahraničních značek a výrobců. Výstava nabídla nové kolekce nábytku, ale i elektrokola, technologie zkoumající akustické možnosti materiálů, mobilní pracovní stanice, nebo kempingové autovestavby. Z tradičních výrobců se představily značky mmcité, Master&Master, Javorina, USSPA, Barrisol, Domark a mnoho dalších.
Openstudio umístěné ve druhém a třetím patře komplexu Gabriel Loci bylo místem pro přehlídku tvorby designérů a designérských studií. Návštěvníci se také mohli seznámit s prototypy a produkty bez komerčního výrobce. Dvaadvacátého Designbloku se zúčastnili etablovaní designéři jako studio Dechem, studio LLEV, Herrmann & Coufal, ale i začínající talentovaní tvůrci jako značka IHOR, Lappa studio nebo dvojice Vykoukal & Navrátilová.
Designerie, zážitková krajina v prostoru bývalé rajské zahrady kláštera se otevřela již počtvrté v řadě. Letos nabídla gigantickou instalaci vytvořenou z 222 kusů štaflí, která vybízela návštěvníky k interakci i posezení. Instalaci vytvořil Jan Plecháč. K dispozici byl také fotokoutek, kde si návštěvníci mohli pořídit snímek jako suvenýr z výstavy.
Art House byl otevřen již posedmé a nabídl 30 výstavních konceptů renomovaných českých i zahraničních designérů a umělců. Klasicistní budova Musaionu v Letohrádku Kinských představila sběratelský design v podání 21 autorů, jejichž primárním zaměřením je nejen produktový design, ale i móda nebo fotografie. Musaion v současnosti hostí Národopisnou expozici české lidové kultury a užitého umění. Spolupráce s Národním muzeem kurátory inspirovala k umístění výstavy uměleckého designu právě do jeho prostor. „S hlavním tématem 22. ročníku, jímž je vášeň, úzce souvisí nadšení a emoce, které si spojujeme s českým řemeslem a tradicemi, se snahou poznat je a zachovat pro další generace, uchýlit se k výsostně osobní, rukodělné tvorbě vznikající v intimní atmosféře, která mívá blízko ke kontemplaci. Zapojení autoři nezůstávají neteční vůči hrozbě, že časová osa jednotlivých řemesel a tradic může být 21. stoletím utnuta a svými díly otevírají otázku, jaké místo mají řemesla v současné produkci, zkoumají jejich možné nové významy a interpretují staré novým způsobem, staví most mezi minulostí a budoucností,“ vysvětlila za kurátory Art House Danica Kovářová.
Panelová výstava Design Helps umístěná ve veřejném prostoru na Kampě vznikla speciálně pro letošní ročník Designbloku. Jako reakce na současnou globální situaci v době pandemie předložila design jako nástroj změny a řešení problému, nikoliv jako nadstavbu. Vybrané projekty představily české i zahraniční tvůrce, kteří se zabývají širokou škálou aktuálních témat jako je zdravotnictví a vzdělávání. Pronikají ale i k tématům s ekologickým a sociálním podtextem jako je nedostatek vody a potravin, stárnutí populace, nutnost hledání nových materiálů, vymírající včelstva nebo pytláctví, k nimž přistupují ryze pragmaticky i konceptuálně. Osmadvacítka projektů byla k vidění zdarma ve venkovním prostoru před Sovovými mlýny.
Do celkového programu letošního Designbloku se zapojilo také 18 galerií, showroomů a koncept storů z celé Prahy, které pro návštěvníky připravily akce a premiéry produktů.
V Superstudiu, se představilo 73 výrobců, distributorů, firem a mediálních titulů. V Art House mohli návštěvníci zhlédnout 30 uměleckých projektů 22 tvůrců a Openstudio uvedlo 111 prezentací designérů, designérských studií a školních ateliérů.
Vizuál dvaadvacátého Designbloku zachytil mladé a progresivní české designéry Jana Plecháče, Barboru Procházkovou, Luisu Bělohlávkovou a duo Herrmann & Coufal. Jejich tváře byly na snímcích divákovi utajeny a do centra dění se dostaly objekty symbolizující jejich osobní vášeň k designu. „Vizuál letošního ročníku k tématu Vášeň odráží především vztah designérů k jejich práci. Každý ze čtyř tvůrců, které Salim Issa fotografoval, přistupuje ke své práci jinak. Barbora Procházková se zabývá udržitelností módy, Jan Plecháč přetavuje srdce v řemeslo, Eduard Herrmann a Matěj Coufal zkoumají fenomén Do It Yourself a Luisa Bělohlávková ukazuje, že někdy výzkum vede k zajímavým výsledkům. Přesto je jedno spojuje – vášeň pro smysl designu, perfektní provedení řemesla a krása, kterou vnáší do života. Věříme, že nadchnou a vzbudí zvědavost,“ popsal Jiří Macek, kreativní ředitel festivalu. Grafickou stránku zpracovala Martina Černá ze studia Imagery.
PhDr. Helena Koenigsmarková, ředitelka Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Ing. David Řezníček, ředitel Konsepti
Ing. Petra Ondrušová, ředitelka Erste Premier
PhDr. Libuše Šmuclerová, ředitelka CZECH NEWS CENTER
Mgr. Jan Press, ředitel Moravské galerie v Brně
Doprovodný program
Designblok letos rozšířil výstavu také do online prostoru – na webu Designbloku si návštěvníci mohou díky speciálním 3D scanům v Gabrielu Loci prohlédnout všechny instalace vystavujících designérů i firem. Virtuální prohlídky expozic přilákaly ještě v době festivalu 100 000 uživatelů a na webu zůstanou umístěné do 31. října 2020.
Designblok otevřel dvě diskuzní platformy – Reflex Stage a Hospodářské noviny Stage supported by CzechTrade zaštítěné dvěma hlavními mediálními partnery Designbloku. Program přednášek byl přesunut online a živě streamován na sociální sítě projektu. Přednášky jsou rovněž ke zhlédnutí na webu Designbloku a evidují desítky tisíc zhlédnutí.
Nejlepší projekty a instalace Designbloku byly tradičně oceněny porotou složenou z kurátorů a zástupců českých oborových médií. Hlasování proběhlo online vzhledem k bezpečnostním opatřením a v omezeném režimu se neslo také bezkontaktní vyhlášení vítězů. Hodnoceny byly nejlepší instalace výrobců, distributorů, školních studií i designérů a designérských studií. Oceněno bylo 12 nejlepších tvůrců. Všichni nominovaní i vítězové si spolu s diplomem odnesli také speciální odznaky, jež návštěvníkům pomohly zmapovat ty nejpovedenější prezentace pražského týdne designu. Absolutním vítězem letošního ročníku se stal Jan Plecháč, který pro Designblok zpracoval centrální prostor Designerie a rovněž výstavu Vášeň.
„Ceny Designbloku se letos rozhodovaly online. Vybrané kolekce a instalace jsou na špičkové úrovni, jsou to novinky českých výrobců, expozice, na kterých pracovali renomovaní i etablovaní designéři a architekti, produkty, které si zaslouží mezinárodní pozornost. Je to vlastně symbolický závěr letošního ročníku. Mohli jsme představit formou výstavy suverénní práce českých tvůrců, ale velká část jejich slávy se ponese hlavně prostřednictvím internetu. Přesto si myslím, že stálo za to letošní ročník dotáhnout do konce. Jsem hrdá na to, co český design i v době krize dokázal. Jeho poselství je jasné: pracovat musíme dál, ať se děje co se děje! Věřím, že design činí svět lepším, a to není málo. Ekologie, sociální problematika, estetická kvalita, měřítka, ke kterým porota letos v rámci Cen Designbloku významně přihlížela. A pokud dokáže design šířit píli, zodpovědnost a cit pro krásu mezi populaci, je jeho role nezaměnitelná. Děkuji všem vystavujícím, kteří letošní ročník nevzdali, za to, že přijali přísná bezpečnostní opatření a neváhali vystavit své práce i za těchto velmi ztížených podmínek. A samozřejmě gratuluji vítězům. Fantastický výkon!“ popsala Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.
„Vlivem okolností možná ne tak velkolepý a pompézní jako v předchozích letech, přesto stále inspirativní. Letošní Designblok mi svou atmosférou v mnohém připomněl své lehce komorní začátky, kdy právě vášeň vyvažovala omezené možnosti. Z tohoto pohledu mi letošní téma přišlo více než symbolické.”
David Kalista, magazín H.O.M.i.E.
Pavlína Blahotová, šéfredaktorka časopisu Nové proměny bydlení; Petr Jansa, editor magazínu Esprit Lidových novin; David Kalista, šéfredaktor magazínu H.O.M.i.E.; Danica Kovářová, šéfredaktorka Dolce Vita; Tereza Kozlová, novinářka a publicistka; Jiří Macek, kreativní ředitel Designbloku; Kristýna Mazánková, redaktorka Harper’s Bazaar; Gabriela Marešová, šéfredaktorka magazínu PročNe; Valentina Nízká, šéfredaktorka ELLE; Eva Slunečková, vedoucí vydání ELLE Decoration; Matěj Šišolák, šéfredaktor ARCHITECT+; Jana Zielinski, ředitelka Designbloku
Designblok každoročně podporuje také specifický neziskový nebo charitativní projekt. Letos je jím organizace Centrum Paraple, která pomáhá lidem s poškozením míchy s návratem do života. Designblok podpořil Centrum Paraple výtěžkem ze vstupného částkou 68 000 Kč.
„Navzdory nebo právě díky komplikované epidemiologické situaci byl 22. ročník Designbloku bezkonkurenčním zážitkem. Nevídané prostory kláštera Gabriel Loci zaplnil jeden z nejvyšších počtů vystavovatelů a vytvořil z něj zdánlivě nekonečný labyrint, který působil jako ze snu. Letošní zaměření na lokální scénu využil jako svou přednost a dal vyniknout menším značkám a studiím, které do instalací bez ohledu na nejistou dobu, investovali velký objem energie i financí. Skvělou novinkou byly virtuální prohlídky a live stream přednášek. Na druhou stranu se potvrdilo, že online prostředí není schopné nahradit všechny zkušenosti bez rozdílu. Projevilo se to například ve skladbě nominací, které vůbec poprvé vzešly pouze z online hlasování poroty bez možnosti další diskuze.“
Eva Slunečková, ELLE Decoration
Dvaadvacátý ročník Designbloku využil v rámci mediální kampaně nejfrekventovanější formáty, a oslovil tak mimořádně širokou škálu návštěvníků. Jako každý rok byla součástí kampaně tištěná inzerce v nejčtenějších pražských i celostátních médiích a rozsáhlá online bannerová kampaň. Nedílnou složkou kampaně byly televizní spoty ve vysílacím čase pěti kanálů České televize, generálního mediálního partnera Designbloku, a radio spoty na frekventovaných českých stanicích. V průběhu září a října byly po Praze rozmístěny billboardy, CLV plochy, LED obrazovky a řada dalších formátů.
Hlavními mediálními partnery letošního Designbloku byly tituly CZECHDESIGN, Dolce Vita, ELLE, Hospodářské noviny a Reflex; generálním partnerem byla Česká televize. Mezi mediální partnery akce patřily společenské i oborové tituly jako ELLE Decoration, H.O.M.i.E., Marianne Bydlení, Nové proměny bydlení a Radio 1. Mediálními partnery se stala také zahraniční odborná periodika Atrium, H.O.M.E., Designum a H.O.M.i.E.
V rámci Designbloku byly vydány tiskoviny, informující o programu a jednotlivých místech přehlídky: programový katalog s medailony všech účastníků a brožura věnovaná specificky prostoru Art House. Návštěvníci si mohli pro snadnější orientaci stáhnout aplikaci Designblok 20, ve které probíhalo hlasování o nejlepší instalaci na výstavě a zároveň nabízela kompletní shrnutí vystavujících a programu online přednášek.
Partneři Designbloku 2020
Designblok´20 se konal pod záštitou ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka, ministra kultury Lubomíra Zaorálka, primátora hlavního města Prahy Zdeňka Hřiba a starostky městské části Praha 5 Renáty Zajíčkové. Akci finančně podpořili Magistrát hlavního města Prahy a Ministerstvo kultury.