V Česku jsou první hotelové řetězce, které se rozhodly využít těžké situace v branži k posilování tržní pozice. Očekávají, že řada zvláště menších provozovatelů hotelů se bude ubytovacích zařízení zbavovat ve prospěch silnějších hráčů.
Akviziční strategii zvolil řetězec Pytloun Hotels. „Expanzi jsme plánovali ještě před covidem. Na jaře jsme ji pozdrželi, ale nyní jsme si řekli, že nastala ta správná doba. Je spousta majitelů nemovitostí, kterým nájemci už dlouho neplatí, a třeba to budou chtít řešit s někým, kdo jim dá větší garanci,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 majitel sítě Lukáš Pytloun.
Podobně k nelehké situaci přistoupil řetězec Orea ze skupiny Cimex. „Orea Hotels & Resorts chce pokračovat v růstu prostřednictvím manažerských nebo franšízových smluv. Majitelům hotelů, kteří jsou těžce zasaženi současnou krizí, můžeme nabídnout prodejní kanály a know-how. Chystáme se rozšiřovat náš hotelový řetězec o další hotely nejenom v Česku, ale i v zahraničí,“ sdělil generální ředitel řetězce Gorjan Lazarov.
Před Vánoci síť Orea kompletně převzala hotel Angelo v Praze na Smíchově. Ve stejné městské části připravuje Cimex přestavbu bývalého kláštera svatého Gabriela na prémiový hotel. Řetězec má v Česku patnáct hotelů.
„Následující rok bude krušný především pro všechny hotelové sítě, pro které je problém reprofilovat se na rodinnou domácí turistiku. Platí to především pro čtyř- a pětihvězdičkové hotely ve městech. Naopak velkou šanci dostanou menší, flexibilní zařízení. Zajímavé je, že tato šance bude umocněna probíhajícími převody nebo zapojováním druhé generace majitelů, kteří nahlížejí na byznys často výrazně komplexněji než jejich rodiče,“ předpovídá František Peterka, šéf vyhledávače pro domácí turistiku Explorio.cz.
V České republice nyní platí kvůli koronaviru nejpřísnější pátý stupeň protiepidemického systému. Hotely v tomto stupni mohou ubytovávat jen klienty na služebních cestách.