V Česku vzniká nová síť hotelů pro rodiny s dětmi. Klidné hotely, v nichž se cítí dobře rodiny s dětmi i bezdětní manželé, nesou po celém světě od Spojených států přes Maďarsko po Thajsko a Čínu obecný přívlastek Family Inn.
V Česku toto sousloví ztratí obecný charakter. Pod názvem Family Inn bude hotelová síť Orea Hotels provozovat franšízový řetězec složený hlavně z menších hotelů a penzionů. „V nynějších těžkých časech nabízíme hoteliérům bezpečné zázemí prosperující, finančně stabilní a silné firmy. Franšíza Family Inn nebude otázkou designu, ale otázkou řízení. Není dobré, aby byly hotely unifikované, každý má mít svou atmosféru. Unifikovaná ale musí být kvalita služeb,“ říká Pavel Hlinka, generální ředitel společnosti Orea Hotels a současně prezident české hotelové asociace. Vzorem nové franšízy má být Orea hotel Bílý hořec v Harrachově. Zájemci o získání know-how zaplatí za franšízu jednorázový poplatek podle počtu lůžek a lokality hotelu. Dále budou platit pravidelné poplatky za využití rezervačního systému.
O výši poplatků zatím Hlinka nemluví, ale představu o nich dává Tomáš Startl, absolvent hotelového managementu na Washington State University a Hoteliér roku 2007, který vede pražský čtyřhvězdičkový hotel Perla. „Poplatky se pohybují od pěti do sedmi procent tržeb za ubytování. Díky napojení na velký rezervační systém ale získá franšízant až o deset procent více zákazníků a navíc může i o deset procent zvýšit ceny. Franšíza se pro menší bezejmenné hotely vyplatí,“ říká.
Propojený systém
Podle Hlinky se řada podnikatelů bláhově domnívala, že založit a vést malý hotel je hračka. Nyní mají pokoje prázdné a marně přemýšlejí, proč. „Ty důvody začínají u rezervačního systému, u recepce, pokračují přes kvalitu a hygienu ubytování až po kuchyň a obsluhu. V rámci franšízy poskytneme franšízantům osvědčené pracovní postupy, funkční systémy řízení i efektivní způsoby provádění kontrol. Jejich provozovny zahrneme do našeho rezervačního systému s pěti tisíci přístupů klientů denně,“ dodal Hlinka.
Family Inn není první franšízou v tuzemské hotelové branži. Samotná firma Orea Hotels má fungující franšízu Orea, síť zahrnuje 25 hotelů s šesti tisíci lůžek. Podobně funguje franšíza EuroAgentur Hotels Travel, která pro Česko vlastní licence nadnárodních hotelových řetězců Ramada a Best Western. AuroAgentur Hotels Travel má 24 hotelů v Česku a jeden v Bratislavě. Každý z těchto hotelů má vlastní charakter, využívá však rezervační systém společný s ostatními hotely řetězce, společné propagace i levnějších společných nákupů.
Hoteliér: Franšíza se vyplatí
Sjednocení standardů a využívání ověřených postupů v provozu firmy je typické nejen pro franšízy, ale i pro nadnárodní hotelové řetězce.
Zatímco hotelové řetězce jako Hilton, Kempinsky, Novotel a další jsou kapitálově propojené, franšízové hotely hospodaří samostatně. Poskytovatel franšízy si bez velké investice rozšíří ubytovací kapacitu a franšízant za určitý poplatek získá jméno a klientelu.
Zdroj: Hospodářské noviny