Seznamte se s Petrou Slabou, která pracuje na pozici HR ředitelky v OREA Hotels & Resorts. Zeptali jsme se jí, co přivádí nové zaměstnance do jejich hotelů, jak zvládají další aktivity, do kterých se zapojují, a jaké to je mít za kolegu robota!
Paní Slabá, vy působíte na pozici HR ředitelky OREA Hotels & Resorts. Prozraďte nám na začátek, jak dlouho působíte v oblasti ubytování a kudy vedla vaše kariérní cesta do tohoto oboru?
Ono je to vlastně ještě trochu jinak, Od roku 2017 jsem HR ředitelkou skupiny Cimex Group, ale mým nejoblíbenějším „dítětem“ v rámci skupiny je právě OREA HOTELS & RESORTS. A je pravda, že v rámci své praxe jsem v oboru hospitality poprvé a moc mě to baví. V minulosti jsem působila v telekomunikaci, utilitách, finančním sektoru, v českých i zahraničních firmách, korporátu i v private ekvity, takže si troufám říct, že to díky svým zkušenostem mohu dobře porovnat.
OREA je ze všech možných úhlů pohledu můj love brand, hospitalita je velmi dynamický a z odborného hlediska náročný obor, protože díky tomu, že působíme ve službách jsou pro nás opravdu lidé, zaměstnanci, to nejdůležitější, co ve firmě máme. OREA Hotels je známá svým balíčkem benefitů pro zaměstnance, který je opravdu bohatý. Plánujete letos jeho doplnění?
Mám radost, že si OREA vybudovala takovou pověst. Klíčem k úspěchu jsou pro nás naši lidé a jejich spokojenost a především motivovanost a jsem ráda, že se mohu pochlubit našimi výsledky v této oblasti. Při prvním měření v roce 2018 jsme naměřili pouze 38% motivovanost a dnes jsme v průměru na 89% za celý loňský rok. Naší filozofií je, že pouze spokojení zaměstnanci mohou udělat spokojené zákazníky. Vím, že to tvrdí všichni. Ostatně ve strategii nebo hodnotách mají zaměstnance všechny firmy, ale my tím opravdu žijeme. Naše kolegyně a kolegové jsou ti, kteří přímo ovlivňují spokojenost našich hostů. Víme, že pokud se u nás cítí zaměstnanci opravdu dobře a zároveň věří naší strategii, aby od nás zákazník odcházel vždy spokojený, tak se to projeví na odvedené práci. Zároveň si uvědomujeme, že je práce v hospitality náročná. Servírka nebo číšník na place odchodí za směnu klidně i 15 kilometrů, práce pokojských je zase náročná jako trénink ve fitku, jen ve fitku nikdy nejste 8 hodin denně. Kolegové v kuchyni se často ani na chvíli nezastaví a do toho musí všichni kolegové a kolegyně aktivně komunikovat, usmívat se celý den a řešit přání a potřeby našich hostů. Proto se snažíme našim zaměstnancům vytvořit co nejlepší podmínky. U náročné práce je samozřejmostí stravování zdarma, cafeterie benefitů zaměřená na aktivní a zdravý životní styl, k dispozcii mají také aplikaci Advanto, která fuguje jako „bankomat“ na zálohu na mzdu v případě potřeby, OREA Academy pro rozvoj a trénink a mnoho jiných benefitů. Bezkonkurenčně nejoblíbenější je ale naše zaměstnanecké ubytování pro zaměstnance, ale i pro jejich širší rodinu v našich krásných hotelích za 250 korun na noc.
Neuvažujete, že se tento rok přihlásíte se svým nadupaným wellbeing programem do soutěže Recruitment Academy Awards?
To je dobrý nápad. Moc díky za tip, jdeme do toho!
Je to právě váš wellbeing program, kterým lákáte kandidáty do vašich řád? Jak u vás vlastně probíhá nábor nováčků, využíváte náborové kampaně, nebo se spíše soustředíte na pracovní veletrhy?
Řekla bych, že v náboru hraje velkou roli fakt, že jsme se dlouhodobě soustředili na brand zaměstnavatele, a že stoprocentně plníme to, co slíbíme. Osobně bych byla moc ráda, kdyby se povedlo změnit vnímání celého našeho oboru. Dlouho jsem se setkávala s názory, že se v hospitality sektoru moc neplatí a zaměstnanci se po sezóně vyhodí a na jaře se naberou zase noví. Takové praktiky s námi nemají nic společného! Například naše strategie odměňování je nastavená na medián celého českého trhu – porovnáváme se se všemi bankami a nebo IT firmami. A z hlediska kariérní příležitosti najdete na českém trhu jen málo oborů, ve kterých můžete udělat interní kariéru tak, že si třeba při střední škole začnete přivydělávat jako číšník a ve třiceti letech jste clusterovým generálním ředitelem několika hotelů. I to je u nás možné. Abych odpověděla na otázku ohledně náborových metod, tak využíváme všechny kanály. Používáme inzerci v lokálním tisku, která nám přivedla třeba řadu skvělých údržbářů. Zaměřujeme se i na rádiové kampaně, protože rádio se poslouchá téměř v každé kuchyni na celém světě a naopak využíváme trendy metody např. oslovování konkrétních demografických a geografických potenciálních skupin kandidátů na sociálních sítích. A také všechny klasické cesty jako jsou kariérní stránky, webové portály a agentury. Také spolupracujeme se školami a aktivně využíváme možnost prezentace OREA jako zaměstnavatele jako je právě Career Expo, která proběhne 13. a 14. března v pražské O2 Universum. Nicméně dobré výsledky mají také naše interní programy typu doporuč a přiveď kolegu.
Z nedávného článku Forbes.cz jsem se dozvěděla, že se taktéž aktivně zapojujete do pomoci Filipíncům, kteří k nám přijíždějí za prací. Jak to reálně funguje? Nabídneteme jim rovnou práci a jak případně probíhá jejich aklimatizace v novém prostředí?
Za naše kolegy z Filipín jsme moc rádi, jsou to velcí profesionálové, pozitivní a pracovití. Navíc je pro ně osobní hodnotou, aby byli hosté spokojení. Na jaře budeme zaměstnávat už skoro 30 kolegů z Filipín, což už je menší komunita. Takže jsme se spojili s filipínskou komunitou žijící v Česku a spolupracujeme s nimi, abychom pro naše nové kolegy připravili co možná nejlepší pracovní prostředí. Navíc je chceme propojovat s krajany, se kterými si mohou třeba popovídat rodnou řečí. Zároveň připravujeme společné firemní akce, abychom rozuměli jejich kultuře a zároveň se respektovali. Se samotným náborem v zahraničí nám pomáhá agentura. Dnes už lze všechny procesy náboru provést online. Osvědčilo se nám ale na letišti přivítat nové kolegy na letišti s bundami a čepicemi. Noví kolegové sice mají všechny informace dopředu, ale teplotní rozdíly je i tak často na začátku překvapí.
A aby toho nebylo málo, dlouhodobě spolupracujete se středními a vysokými školami. Mohu se zeptat, jestli vaše spolupráce s těmito školami spočívá převážně v absolvování praxe studenty, nebo zahrnuje i jiné aktivity? Vrací se poté tito studenti k vám jako zaměstnanci, až ukončí své studium?
Praxe je pro náš obor samozřejmě základ. Nicméně třeba v případě partnerské Vysoké školy hotelové je neocenitelné také to, že tam náš CEO Gorjan Lazarov chodí přednášet. Velmi často se stává, že po každé přednášce se nám ozve některý ze studentů, že by chtěl pracovat pro OREA a těch, kteří to neřeknou tak napřímo, bude určitě více. V posledních letech se snažíme hledat další partnerské školy, které aktivně pracují s mladými lidmi a zakládají si na tom, aby studenty nejen učili, ale i vychovávali pro náš obor. Také jsme nově zavedli takzvané Dny otevřených dveří. Zveme studenty s jejich rodiči, aby přišli, prošli si celý hotel, jeho zázemí, podívali se, kde budou jejich děti pracovat nebo bydlet, nasáli atmosféru v pracovních týmech, ochutnali naši gastronomii. Takové akce se nám také osvědčily.
Osobně se mi moc líbí, jak jste v OREA Hotels aktivní. Ale zároveň to musí být poměrně náročné. Jak zvládáte vše koordinovat?
Moc děkujeme za pochvalu, vážíme si toho moc. Je to náročné, to je pravda, ale pro mě je moje práce celý život velkým koníčkem. Je pro mě velmi důležité, že můžu v HR vidět velmi jasně výsledky naší práce. Vnímám reakce našich zaměstnanců, jejich komunikaci a cítím, jak se neustále zlepšuje naše firemní kultura. S tím je spojená zmíněná motivovanost, která v přímém přenosu ovlivňuje naše byznysové výsledky a strategické cíle. Díky pozitivním výsledkům mám ze své práce fakt radost. Je však zásadní říct, že výsledky nejsou moje. Mám skvělé kolegyně v týmu, které jsou velké profesionálky a super konzultantky. Přichází s nápady, baví je realizovat nové projekty a neustále se rozvíjet v jednotlivých HR procesech, které mají na starosti. To je potom mnohem jednodušší být aktivní. Třeba Denisa Krejčí, naše HRBP pro Mariánské Lázně dala prakticky sama dohromady celou naši účast na Career Days. Pokud se přijdete podívat na náš stánek, tak tam Denisu určitě potkáte!
Doneslo se nám, že ve svých hotelích „zaměstnáváte“ i roboty. Prozraďte nám na závěr, proč jste pro tento krok rozhodli a jak na to reagují vaši stávající zaměstnanci? Není mezi nimi a roboty lehká rivalita?
Naši roboti jsou hitovka. Musím se přiznat, že kdykoliv je potkám, tak musím pohladit ouška naši servírující kočky a počkám si jako malá holka, až mi řekne: huš, huš, nesahej mi na ouška. Zároveň ale vidím, jak moc dokáží pomoci kolegyním a kolegům v baru a restauraci, aby mohli více času věnovat komunikaci s hosty, když okolo jezdí a rozváží nápoje a jídlo roboti. To je hlavní účel, proč je máme. Ne proto, aby nahradili lidský kontakt, právě naopak. Roboti nám umožňují, aby naše služby byly ještě více zaměřeny na klienta.
Více na HRmixer.cz