Česká hotelová síť Orea loni v tržbách vyrostla o třetinu a k výsledku pomohly hlavně resorty. Po invazi Ruska na Ukrajinu se ale už „probudily“ i lázně. Tradiční ruské turisty tam ovšem nahradili Češi.
Tuzemská lázeňská města dlouhá léta žila tradičně z ruských turistů. Poté, co Rusko napadlo Ukrajinu, ale logicky o tuto klientelu přišla. Česká síť Orea, vlastněná skupinou Cimex Petra Lukeše, která provozuje celkem 20 hotelů, ovšem v lázních loni chytila druhý dech. Překvapivě díky českým hostům.
„Například Mariánky začínají růst. Lázeňský trh v Česku byl hodně ovlivněný ruskou invazí na Ukrajinu, ruský trh byl uzavřený i pro Karlovy Vary, ale teď už se to začíná dostávat do normálu,“ konstatoval Gorjan Lazarov, generální ředitel Orea Hotels & Resorts, v rozhovoru pro SZ Byznys.
Pomohla tomu i domácí a německá klientela, jež zaplnily díry po té z Ruska. „V roce 2019 tvořili Češi třetinu našich klientů, další třetinu hosté ze sousedních států a třetinu ostatní. Dneska jsou dvě třetiny našich hostů Češi,“ vypočítává Lazarov.
Kromě lázeňských hotelů provozuje síť hotely v Praze, Brně, na Šumavě, ve Špindlerově Mlýně nebo v Harrachově. Za loňský rok ubytovala celkem 1,1 milionu hostů. Lazarov ho hodnotí jako „úspěšný a rekordní“. „Naše tržby byly o 30 % vyšší než v roce 2022. Myslím, že letos překonáme částku dvou miliard korun,“ upřesnil výsledky Gorjan Lazarov v rozhovoru pro SZ Byznys.
A přestože Česko loni zažilo slabší ekonomický růst a lidé šetřili, tržby Orea Hotels & Resorts byly o 60 % vyšší než před covidem. Tehdy byla ale síť uprostřed masivní rekonstrukce. „My jsme v roce 2019 a začátkem roku 2020 nainvestovali miliardu korun do našich hotelů, zastavil nás covid, to znamená, že naše čísla jsou nějakých 60 % nad předcovidovými čísly,“ uvedl Lazarov.
Na stížnosti odpovídám i osobně, říká ředitel
Dobré ekonomické výsledky přičítá Lazarov proměně zákaznické kultury. Spokojenost klientů měří na základě hodnocení na svém webu a hlavně na mezinárodní platformě Booking.com. „Výsledek na Booking.com se zvedl ze 7,4 v roce 2016 na 9,4 minulý rok.“ (Hodnocení má celkově desetibodovou škálu, pozn. red.)
Pokud si klient stěžuje, nejčastěji je to na stav zařízení hotelu. „Máme hotely, které jsou postaveny v 80. letech. Většina z nich prošla rekonstrukcí,“ říká Lazarov, který na stížnosti klientů někdy odpovídá i osobně. „Odpovídáme na feedback a velmi pečlivě ho analyzujeme. Snažíme se všechny „pain points“, jak je interně nazýváme, eliminovat. Klienti jsou překvapeni, že odpovím i já osobně.“
Ceny ubytování záleží na typu hotelu a sezoně, v minulém roce zdražily v průměru o desetinu. Letos se do nich ještě promítne vyšší DPH, která u ubytovacích služeb s lednem stoupla z deseti na 12 %.
Letní sezona bude přesto podle Lazarova silná. „Pokud vezmu leden a únor, tak máme 20procentní nárůst oproti minulým rokům. Myslím si, že ten trend by měl pokračovat, a já osobně čekám silnou letní sezonu.“
- Hotely pod značkou Orea patří skupině Cimex. Nově chce ale letos Orea převzít provoz dalších hotelů, které tato investiční skupina nevlastní. Rozhlíží se tak u majitelů, kteří se dostali do finančních potíží během covidu, a po resortech. „Některá jednání budou uzavřena už letos, ale nemůžu být konkrétní, protože je to před podpisem,“ řekl Lazarov.
Na stole je také expanze značky do zahraničí, konkrétně do sousedních států nebo do Chorvatska.
Více na SeznamZpravy.cz