Orea Hotels má na českém trhu cestovního ruchu zvuk. Jde o řetězec, který svým rozsahem, množstvím hotelů i jejich rozmístěním v atraktivních lokalitách republiky nemá obdoby.
Management si je této konkurenční výhody vědom. Snaží se proto dotvářet systém nabídky tak, aby vycházel vstříc stále rozmanitější klientele – od té kongresové až po běžného zahraničního turistu, od hosta z ČR, který vyžaduje maximální komfort, až po toho, kterému vyhovuje především komorní prostředí a jen nepatrná pozornost personálu. Orea se snaží oslovit také ženy svými zajímavými wellness programy i prostředím pro rodiny s dětmi. Nabídkou sportovních možností, lázeňských procedur i navigací na ušlechtilejší životní styl, do něhož by se poprávu měl vejít i víkendový odpočinek.
Ing. Pavel J. Hlinka, generální ředitel skupiny, neskrývá, že hoteliéři, v souvislosti s celosvětovým děním, nemají na růžích ustláno, a že jediné, o čem přemýšlejí, už není to, jak snížit náklady a zefektivnit práci, ale jak smysluplněji vydělat. Že existují způsoby, jak na to, o tom jsou následující řádky:
OREA Hotels představuje řetězec, který má na českém trhu jméno. Čím si ho vydobyl a čím ho posiluje?
Vydobyl i posiluje jednoznačně tím, že jsme český hotelový řetězec s největším počtem pokojů ve srovnání s ostatními. To sám je argument, který svým způsobem předurčuje naše postavení. Odlišuje nás od jiných, a to velmi výrazně. S tímto faktem marketingově pracujeme, stavíme na něm, a to je podstata. Samo o sobě ale opakovat, byť důležitou pravdu, by nám však nestačilo.
Daleko ostřeji si uvědomujeme, co znamená host v pojetí hoteliérství.
Velmi rychle se navracíme k tradici pravé uctivosti, slovo služba je od slova sloužit, a to je velká filozofie, byť na ni stačí i selský rozum, na druhé straně více než dříve dbáme o kvalifikaci personálu, odborný trénink. Kvalitní službu neprodá laik, a čím větší profesionál, tím lépe si ví rady. Nic na tom vlastně není, jen je potřeba si to znovu v praxi uvědomit.
A tím, že máme velmi rozvětvenu hotelovou síť, můžeme toto naše výsadní postavení na trhu využívat právě pro “ prezentaci“ této naší špičkové kvalifikace v širokém měřítku a slova smyslu. Jakmile se o vás jednou řekne, že umíte, už to jde osobními referencemi dál. Co víc si pak přát.
Loňský rok byl pro cestovní ruch složitý, čím se snaží vaše společnost vyjít zákazníkům vstříc nyní?
I ten současný rok je náročný. Hotelnictví nemá jednoduchou pozici, odráží stav nejen české, ale doslova světové ekonomiky. Živí nás turistický ruch, a to má mnoho stránek. Chybí-li v roli návštěvníků zahraniční klientela, snažíme se přimět tu domácí, aby využívala našich služeb. V tom nám situace domácího trhu částečně nahrává, lidé tolik necestují za hranice vlasti, ale mnoho se jich rozhodlo trávit letošní dovolenou v České republice. Máme co předložit, stačí se podívat na naše webové stránky www. orea. cz.
Přesto o to více se snaží naše hotely o to, aby domácí hosty zaujaly něčím novým, příjemným. Aby zvolili právě ten a ne jiný hotel. Vede to ke konkurenci uvnitř našeho řetězce, a to je správné.
Určitě jsme se v Orea zamýšleli nad přístupem k obchodní klientele, té, která se řadí ke kongresové turistice. Takový host se totiž rád vrací, pakliže je navýsost spokojen. Je také naučen utrácet poměrně velké peníze za hotelové služby, které jsou trendem doby – wellness, lázeňská péče, hlídání dětí, speciální programy k určitým dnům, regionům apod.
To tedy zamená
Jestliže vynechám z komentáře hotely Pyramida v Praze a Voroněž v Brně, které většinou slouží obchodní klientele a jsou předurčeny ke konání konferencí, setkání, firemních akcí, módních přehlídek, soutěží apod., pak mohu s čistým svědomím říci, že v ostatních hotelech se snažíme o to, abychom nabízeli něco, co se dá shrnout pod pojem zážitek. Lidé jezdí na dovolenou proto, aby si užili, něco prožili, měli nač vzpomínat. Hotel pak slouží k tomu, aby se měli kde vyspat, najíst, umýt, to je jen základní zázemí, které má podtrhnout onen zážitek. A zážitek, to jsou emoce, vzpomínky, chuť se vrátit, zopakovat si to. A co je zážitková turistika, to jistě vašim čtenářům nemusím vysvětlovat.
K tomu bych ještě dodal, že i jídlo může být zážitkem, je to módní směr, proč to neservírovat? A zážitek třeba z české kuchyně, která začala skoro z jídelníčků v posledních letech mizet – vždyť to je nádhera! Neříkejte mi, že si nepochutnáte nad švestkovými knedlíky nebo kachně se zelím.
Zážitkem může být prima tenis s určitou přidanou hodnotou, masáže pod rukama odborníků v milém prostředí, lázenská očistná kůra, lidé si totiž začínají více vážit zdraví a rádi tomu obětují třeba celou dovolenou. Hoteloví hosté v Čechách rovněž začínají např. využívat víkendů k tomu, aby odpočinuli tělu – chodí na různé procedury, speciální koupele, zajímají se o pitný režim, a to v prostředí našich hotelů.
V této souvislosti vyhledáváme firmy, s nimiž se dají vymýšlet neobvyklé aktivity. Můžeme se tím opět odlišit od konkurence, věříme, že naše programy brzy obohatíme o další novinky.
Jak tomu napomáhá reklama?
Zkušený marketér vám řekne, že to nejhorší, co může firma udělat, když se začínají objevovat problémy na trhu, je sáhnout na peníze určené k propagaci, reklamě a marketingu vůbec. Je to řešení, které nikam nevede, i když je nejčastější a dočasné.
Mnoho subjektů v cestovním ruchu začalo spoléhat na internet. Výhody jsou jasné, někdy nedoceněné, a ne zcela ještě pochopené. Na druhé straně i ta internetová prezentace, má-li být účinná, vyžaduje hodně času, práce a někdy i prostředků.
Podle mého názoru je nejužitečnější mix možností, a to pro každý jednotlivý hotel podle specifik, jimiž se odlišuje od jiných.
Upozornit v celorepublikovém i evropském či světovém kontextu na význam a kouzlo regionu, kde se hotel nachází, umět se po- chlubit, stavět na nápadu. Jak – to už musí být na každém hotelu, i když v rámci naší značky OREA, která základní marketingové aktivity zastřešuje.
Je zájem o některé speciální akce, balíčky služeb k různým příležitostem?
Určitě ano, osvědčilo se nám to, ale za předpokladu, že to příslušný hotel umí prodat. Hodí se to také jako dárek – pro snoubence, rodiče, zaměstnancům za odměnu, výhra v tombole na plese apod. Za úvahu by stály i balíčky pro důchodce, např. do našich lázeňských hotelů. Jak jsem již řekl, další pobídky se připravují na našem eshopu www.
tenpravydarek. cz.
Máme navíc výhodu, že se naše hotely nacházejí v různých lokalitách ČR, každá má něco osobitého. Jsou to ryze horské hotely, jiné zas v centru dění, hotely lázeňské. I dle tohoto jsme schopni nabídnout takovou škálu služeb jako málokterý řetězec.
Rád bych znovu zdůraznil význam lázní – dnes je jasné, že i sám člověk se musí o své zdraví starat a postupně je vidět, že k tomu hledá cesty. Jedna z nich vede do lázní. V pojetí hotelů nejde jen o zajištění lázeňských procedur, ale o celkovou relaxaci, příjemné prožitky, aby nabral energii. Takže není výjimečné si např. u nás v Mariánských lázních zalyžovat i v létě, v zimě si zahrát golf a zároveň být takřka pacientem.
Jinde si pod značkou Orea můžete vyjet na koni, oddat se nádherné pěší turistice, firmám můžeme ušít na míru zábavné programy Šumava, Krkonoše, Jizerské Hory – to vše máme a nabízíme. Nejen v Praze a Brně máme kongresové kapacity, takže je možné i v prostorách našich horských hotelů uspořádat konference, porady, partnerská setkání – i ta velkokapacitní, např. v hotelu Sklář či Horal. Můžeme vytvořit vlastně jakýkoli program – ať jde o víkend zdravé výživy, kurz vaření zn. Česká kuchyně, výuku aranžování květin.
Zavedli jsme Family Hotels – zázemí pro rodiče s dětmi, koutky, jídelníčky, hlídání, aby i rodiče s potomstvem, když přijedou do hotelu, mohli mít chvilku pro sebe.
Máme programy pro seniory, pobyty s babičkou a dědečkem
Prosluli jste i silvestrovskými pobyty a programy, máte pocit, že je potřeba i tyto zvyklosti nějak obohacovat?
Před letními dovolenými o Silvestru? Proč ne To víte, že na to už myslíme a v plánech se Silvestrem počítáme. Ten minulý byl vydařený, naše hotely měly plno. Je však velký rozdíl, jestli jde o hotel v Praze, nebo na Šumavě, či v nějakém lázeňském komplexu. Do každé lokality přicházejí jiní hosté. Podle toho musí být uzpůsoben program.
Zásadou je přijít vždy s něčím novým, co bude zpestřením pobytu, ale také se nesmí zapomínat na tradice, na to, co lidé zpravidla vyžadují
– to se týká například jídelníčku. Na Silvestra by neměl chybět ovar, uzené, na Nový rok čočka Obdobné je to s programem – s tím máme řadu rozmanitých zkušeností.
Vždy je nejlepší, když se do zábavy zapojí co nejvíce lidí. Nejde jen o to si zatancovat, dobře se najíst a napít – ale mít nač vzpomínat.
Jiné představy má o konci roku německý host, jiné český – i to je třeba respektovat. Složitější je to třeba s humorem – využívá se ten stupidní až po vysoce sofistikovaný, každý by měl mít možnost si vybrat, i když je třeba počítat s tím, že se nezavděčíte každému.
Několikrát jste zmínil kuchyni. Pověst hotelu se odvíjí prvořadě od toho, jak se tam vaří. Mají turisté zájem spíše o českou, nebo mezinárodní kuchyni?
Řekl bych, že valná většina i zahraničních klientů o českou kuchyni zájem má. A Češi určitě, protože pořádné české jídlo už dnes doma nikdo neuvaří. Jednak je to docela pracné, jednak je trend jiný – i českým domácnostem vládne pizza, hranolky, rychlovky. A kdo má dnes čas večer vařit svíčkovou?
Cizinec je často konzervativní a trvá více na mezinárodních standardech, k místním specialitám je trochu nedůvěřivý. Když však ochutná, je mile překvapen vytříbenou chutí. Mluvím-li tedy za českou gastronomii, vím, že bychom si my všichni patrioti a hoteliéři přáli, aby se turisté pídili po místních dobrotách, je nutné je však navést tím správným směrem. Tedy opět – umět nabídnout. A ještě něco – dobrá česká a moravská kuchyně neznamená, že kus masa musí plavat v omastku.
A hranolky – to je větší vražda pro žaludek než ta svíčková.
Pokud jde o hotely Orea – ve všech je český jídelníček součástí. A máme řadu šéfkuchařů, kteří bodují v nejrůznějších soutěžích zaměřených na českou kuchyni.
A další poznámka – nejsme ani proti moderním trendům ve stravování.
Tam, kde se kuchařské řemeslo chápe jako poslání, něco, čeho by si měl člověk vážit, tam pak není ani nouze o ten zážitek z konzumace. To je cílem.
Jaký bude rok 2010 ve vaší skupině?
Mám obavy, že až sečteme a podtrhneme, tak 1. pololetí k popukání ještě nebude. Veselo může být tehdy, až se pohne celá ekonomika a lidé budou mít opět chuť utrácet peníze. Totéž platí pro firmy a jejich akce. Až se, hrubě řečeno, od videokonferencí přejde opět ke kouzlu osobních setkání a partneři firem se budou zase více scházet a jednat z očí do očí Osobně bych si tipoval, že druhé pololetí bude přece jen lepší, ekonomika celé Eropy se stále houpe, poučení z Řecka je příliš živé stejně jako další kauzy v USA. Těžko hledat prognostika.
Na druhé straně je potřeba mít odvahu a snažit se hotelové podnikání zdokonalovat, přemýšlet, jak je neprodražovat, ale za stávajících nákladů činit atraktivnějším.
Neznamená to ale, že všechno je špatné. Trend je jasný: Češi zase objevili Čechy, to znamená, že začali více obsazovat domácí hotely.
Ale to jsem již naznačil v jiné odpovědi.
Změnilo se také chování mladší české klientely – tolik se už nejezdí o víkendech na chaty a chalupy, ale naopak stoupá zájem o víkendové pobyty právě v hotelích. Zde se o vás někdo postará, můžete po vystresovaném týdnu odpočívat. Nemusíte umývat nádobí, sekat trávu, vařit, okopávat záhony. Máte šanci si užívat, regenerovat se.
A pokud jde o kongresovou turistiku? Ta ke značce OREA vždy patřila.
Jaká je rekapitulace letošního roku a jaký je výhled?
V této oblasti loňský rok nebyl tím, nad kterým bychom mohli jásat.
Kongresová turistika hodně kopíruje možnosti firem – akcí je prostě méně. Navíc se kongresy zkracují ze tří až čtyř dnů na jeden až dva dny – snaha po úspornosti byla i je více než zřejmá. Přitom každý hoteliér ví, že kongresový host je významným zákazníkem, který nese peníze. Když objeví kouzlo hotelu i místa, kde se hotel nachází, rád sem později zavítá i s rodinou.
Myslím si však, že tady máme jako celá ČR stále velké nedostatky v propagaci své země, i když se už mnohé zlepšilo. Pořád ještě neumíme přilákat dostatek ať už kongresových, či ostatních hostů.
Orea se v součinnosti s různými subjekty snaží na základě sdílených zkušeností o to, aby se o našich hotelích více vědělo, ale to nestačí.
Obecně by měl stát a hoteliéři udělat více proto, aby se republika propagovala v zahraničí jako ideální místo pro kongresovou turistiku.
Inspiraci lze najít třeba hned v Rakousku.
Cestovní ruch hodili podle vašich častých úvah přes palubu i politici, cestovní ruch, ačkoli by mohl být české ekonomice ještě přínosnější, není ve středu jejich zájmu
Je to bohužel tak. Nevím, jestli to má dnes smysl komentovat, nebo ne, cestovní ruch je na okraji zájmu, přitom zaměstnává dnes u nás více lidí než např. zemědělství. Otázky kolem podpory z evropských peněz, diskuze kolem DPH – je to jako žabomyší války.
Nezbývá, než vsadit na vlastní karty. Co nejnovějšího je ve strategii Orea Hotels?
Snažíme se například pomoci malým penzionům a hotelům v programu Family Inn. Znamená to, že vytipováváme zajímavé lokality po celé ČR včetně Prahy, hledáme taková zařízení, zapojujeme je do našeho rezervačního systému a dáváme k dispozici naše know how. Jdeme cestou franchisingu, nabízíme možnost využívat zboží a služby našich hotelových dodavatelů, čili za nižší ceny. Učíme drobnější podnikatele provozovat penziony s nižšími náklady a lepšími službami. Snažíme se udělat něco, aby i menší hotýlky mohly přežít tuto složitou ekonomickou situaci, něčemu se jejich majitelé přiučili a dostali svou nabídku na špičkovou úroveň. Program je také pro ty, kteří teprve vstupují do podnikání a rozhodli se využívat oporu silnější značky.
Pravdou totiž je, že ne každý návštěvník dnes hledá čtyřhvězdičkový hotel se stovkami pokojů v centru měst. Lidé touží více po soukromí, intimnějším prostředí, klidu, originalitě. Toto mohou poskytnout právě takové hotýlky či penziony. Zatím jich máme přes 20, vize je 50.
Daleko ostřeji si uvědomujeme, co znamená host v pojetí hoteliérství.
Velmi rychle se navracíme k tradici pravé uctivosti, slovo služba je od slova sloužit, a to je velká filozofie, byť na ni stačí i selský rozum, na druhé straně více než dříve dbáme o kvalifikaci personálu, odborný trénink.
Zdroj: Prosperita